ສາສະນາ​ພຸດ​ - Yarkhu

Breaking

ເວັບໄຊ ສູນລວມຂໍ້ມູນ ຂອງຄົນລາວ


24 มิถุนายน 2560

ສາສະນາ​ພຸດ​



ສາສະນາ​ພຸດ​


1.  ກຳ​ເນີດ​
   ພຸດ​ສາສະນາ​ກຳ​ເນີດ​ຂຶ້ນ​ທີ່​ ປະເທດ​ ອິນ​ເດຍ​ ເມື່ອປະມານກ່ອນ ຄ.ສ 543​ ປີ​ ເກີດ​ຂຶ້ນ​ໃນ​ຍຸກ​ທີ່​ກຳ​ລັງ​ມີ​ການສະແຫວງຫາວິທີການດັບ​ທຸກ​ກັນ​ຢູ່​ທົ່ວໄປ​  ໂດຍ​ຜູ້ສົນ​ໃນ​ຍຸກ​ນັ້ນ​ຈະ​ນັບ​ຖື​ສາສະນາ​ພຣາມ​ກັນ​ຢູ່​ໂດຍ​ສ່ວນຫລາຍ​


2.  ​ ສິ່ງທີ່​ເຄົາລົບ​ສູງ​ສຸດ​
   ພຸດ​ທ​ສາສະນາ​ເປັນ​ສາດສະຫນາ​ປະ​ເພດ​ ອ​ະເທວ​ະນິຍົມ​ ຄື​ບໍ່​ຍອມ​ຮັບ​ວ່າ​ມີ​ເທບພະ​ເຈົ້າ​ໃດ​ໆ​ ວ່າ​ມີ​ອຳນາດ​ສູງ​ສຸດ​ ແຕ່​ຈະ​ຍອມ​ຮັບ​ກົດ​ທຳມະຊາດ ​(ທຳມະ​ ຫລື ​ທັມ​) ວ່າ​ເປັນ​ສິ່ງ​ສູງ​ສຸດ​ທີ່​ມີ​ລັກສະນະ​ຄ້າຍ​ກັບ​ພະ​ເຈົ້າ​ຂອງ​ສາດສະຫນາ​ປະ​ເພດ​ເທວະ​ນິຍົມ​

3.  ສາດສະ​ດາ​
   ສາດສະ​ດາ​ຄື​ ພະ​ພຸດ​ທະ​ເຈົ້າ​ ຊຶ່ງ​ເດີມ​ຄື​ ເຈົ້າ​ຊາຍ​ສິດ​ທັດ​ຖະ​ ທີ່​ອອກ​ບວດ​ຄົ້ນ​ຫາ​ສັຈຈະທັມ ຈົນກະທັ້ງ​ໄດ້​ຄົ້ນ​ພົບ​ຄວາມ​ຈິງ​ຂອງ​ທຳມະຊາດ​ໃນ​ເລື່ອງ​ການ​ດັບ​ທຸກ​ຂອງ​ຈິດ​ໃຈ​ຕາມ​ຫຼັກ​ເຫດຜົນ​ (ຫລື ​ຕາມ​ຫຼັກ​ວິທະຍາ​ສາດ​) ໄດ້​ຢ່າງ​ຖາວອນ​

4.  ​ ຄຳພີ
    ຄື​ພຣະ​ໄຕຣປີດົກ​ ອັນ​ປະກອບ​ດ້ວຍ​ ຄື:
1.   ພຣະ​ວິ​ນັຍ​ປີດົກ ຊຶ່ງ​ລວບລວມ​ເລື່ອງ​ສິນ​ຂອງ​ພິກ​ສຸ​ ແລະ ​ພິກ​ສຸ​ນີ​ເອົາ​ໄວ້​ທັງ​ໝົດ (The Basket of  Discipline)
2.   ພຣະ​ສູຕັນຕະປີດົກ​  ຊຶ່ງ​ລວບລວມ​ຄຳ​ສອນ​ຂອງ​ພະ​ພຸດ​ທະ​ເຈົ້າ​ ແລະ ​ພະ​ສາວົກ​ເອົາ​ໄວ້​ (The Basket of Discourses)
3.   ພຣະ​ອ​ະພິທັມປີດົກ​  ຊຶ່ງ​ລວບລວມ​ຫຼັກ​ປັດຊະຍາ​ທີ່​ພະ​ສາວົກ​ລຸ້ນ​ຫຼັງ​ໆ ​ແຕ່ງ​ຂຶ້ນ​ໄວ້ (The Basket of Sublime, Higher or Extra Doctrine)

5.​ ສະຫລຸບ​ຫຼັກ​ຄຳ​ສອນ​
   ຄຳ​ສອນ​ຂອງ​ພຸດ​ທ​tສາສະນາ​​ມີ​ຢູ່​ 2 ລະ​ດັບ​ຄື​:
 1.​ ລະ​ດັບ​ຊາວ​ບ້ານ​ ຊຶ່ງ​ມີ​ຫຼັກ​ການ​ຢູ່​ຫລວງ​ຫລາຍ ​ຊຶ່ງ​ສະຫລຸບ​ຢູ່​ທີ່​ການ​ມີ​ສິນ​ ມີ​ເມດຕາ​ ມີ​ຄວາມ​ຂະຫຍັນ​ອົດ​ທົນ ​ແລະ ​ຮູ້​ຈັກ​ໃຊ້​ເຫດຜົນ​ໃນ​ການ​ດຳ​ເນີນ​ຊີວິດ​ ເປັນ​ຕົ້ນ​
 2.​ ລະ​ດັບ​ສູງ​ ຊຶ່ງ​ໄດ້​ແກ່​ຫຼັກ​ອ​ະຣິຍະ​ສັດ ​ 4​ ອັນ​ເປັນ​ຫຼັກ​ທັມໃນ​ການ​ດັບ​ທຸກ ​ແລະ ​ຈັດ​ເປັນ​ຫົວ​ໃຈ​ຂອງ​ຄຳ​ສອນ​ທັງ​ໝົດ​  ຊຶ່ງ​ສະຫລຸບ​ຢູ່​ທີ່​ການເຮັດ​ຈິດ​ໃຫ້​ວ່າງ​ຈາກ​ກິ​ເລດ​ທັງປວງ​  ໂດຍ​ມີ​ສິນ​ເປັນ​ພື້ນ​ຖານ​ ທັງຫມົດ​ທັງ ​ມີສະມາາ​ທິ​ເປັນ​ກຳ​ລັງ ​ແລະ ​ມີ​ປັນຍາ​ເປັນ​ຕົວ​ຄວບ​ຄຸມ.​

6.​ ຈຸດ​ໝາຍ​ສູງ​ສຸດ​
   ຈຸດ​ໝາຍ​ສູງ​ສຸດ​ຂອງ​ພຸດ​ທ​ະສາສະນາ​ ຄື​ "ນິບ​ພານ​" ຫລື ​ຄວາມ​ບໍ່​ມີ​ທຸກ​ຢ່າງ​ຖາວອນ​ໃນ​ຊີວິດ​ປະຈຸບັນ​ຊຶ່ງ​ເປັນ​ຈຸດ​ໝາຍ​ສູງ​ສຸດ​ ສ່ວນ​ຈຸດ​ໝາຍ​ຮອງ​ລົງ​ມາ​ຄື ​ການ​ມີ​ຊີວິດ​ຢູ່​ໂດຍ​ໃຫ້​ມີ​ຄວາມ​ທຸກ​ນ້ອຍ​ທີ່ສຸດ.​

7.​ ຄວາມ​ເຊື່ອ​ ແລະ ​ຫຼັກ​ປະຕິບັດ​
   ພຸດ​ທະ​ສາສະນາ​ສອນ​ວ່າ ​ ທຸກ​ສິ່ງ​ເປັນ​ໄປ​ຕາມ​ທຳມະຊາດ ​(ຫລື ​ທຳມະດາ​) ຂອງ​ມັນ​ເອງ​ ຄື​ ເປັນ​ໄປ​ຕາມ​ເຫດ​ຕາມ​ປັດ​ຈັຍ ​(ປັດ​ໃຈຄື​ເຫດ​ຍ່ອຍ​ໆ​) ທີ່​ຜັກ​ດັນ​ກັນ​ໄປ​ເລື້ອຍ​ໆ​ ໂດຍ​ບໍ່​ມີ​ຕົວ​ຕົນ ​ຫລື ​ຜູ້​ໃດ​ມາ​​ບັນ​ດົນບັນດານ​ ດັ່ງ​ນັ້ນ, ​ການ​ປະຕິບັດ​ ກໍ​ຄື​ການ​ປະຕິບັດ​ຫນ້າທີ່​ຂອງ​ຕົນ​ໆ​ ໃຫ້​ຖືກ​ຕ້ອງ​ຕາມ​ທີ່​ທຳມະຊາດ​ກຳນົດ​ມາ​ ຢ່າ​ມີ​ຄວາມ​ເຫັນ​ແກ່​ຕົວ​ ຈົ່ງ​ເຫັນ​ແກ່​ຜູ້​ອື່ນ​ ຫລື​ ເຫັນ​ແກ່​ທຳມະຊາດ​

8.​ ນິ​ກາຍ​
   ປະຈຸບັນ​ມີ​ຢູ່​ 2​ ນິ​ກາຍ​ໃຫຍ່​ໆ​ ຄື​:
 1.​ ມະຫາ​ຍານ​ ຫລື​ ອາ​ຈາ​ຣິຍະ​ວາດ​ ຊຶ່ງ​ປ່ຽນ​ແປງ​ຄຳ​ສອນ​ເດີມ​ຈົນ​ຫາ​ຫຼັກ​ເດີມ​ໄດ້​ຍາກ​
 2.​ ຫີນ​ະຫານ ຫລື​ ເຖຣະ​ວາດ​ ຊຶ່ງ​ຢຶດ​ຖື​ພຣະໄຕຣປີດົກ​ດັ້ງ​ເດີມ​ມາ​ປະຕິບັດ​

9.​ ປະເທດ​ທີ່​ນັບ​ຖື​
  ນິ​ກາຍ​ມະຫາ​ຍານ​ກໍ່​ມີ ​ປະເທດ​ຈີນ​, ໄຕ້​ຫວັນ​, ຫວຽດ​ນາມ​ ສ່ວນ​ເຖຣະ​ວາດ​ກໍ່​ມີ ປະ​ເທດ​ ສີລັງ​ກາ​, ມຽນມາ, ລາວ​, ກຳປູເຈຍ​ , ໄທ​ ແລະ ​ມີຫລາຍໃນ​ປະເທດ​ຕ່າງ​ໆ​

10.​ ປະເພນີ​
   ດັ້ງ​ເດີມ​ນັ້ນ ບໍ່​ມີ​ ແຕ່​ພາຍ​ຫຼັງ​ເກີດ​ມີ​ຂຶ້ນ​ ເຊັ່ນ​: ປະເພນີ​ການ​ທອດ​ກະ​ຖິນ​, ທອດ​ຜ້າ​ປ່າ​ ແລະ​ ການເຮັດ​ບຸນ​ຕາມ​ມື້​ສຳຄັນ​ທາງ​ສາສະນາ​

11.​ ຜູ້​ສືບ​ທອດ​
   ໄດ້​ແກ່​ພຣະ​ພິກ​ສຸ ​ (ນັກ​ບວດ​ຊາຍ​) ທີ່​ຖື​ສິນ​ 227 ຂໍ້​ ທັງຫມົດ ລວມມີ​ສາມະ​ເນນ​ ຖື​ສິນ​ 10​ ແຕ່​ກ່ອນ​ມີ​ພິກ​ສຸ​ນີ ​ (ນັກ​ບວດຍິງ) ຖື​ສິນ​ 310​ ຂໍ້​ ຊຶ່ງ​ປະຈຸບັນ​ທາງ​ນິ​ກາຍ​ເຖຣະ​ວາດ​ຖື​ວ່າ ​ພິກ​ສຸ​ນີ​ໄດ້​ໝົດ​ສິ້ນ​ໄປ​ແລ້ວ​ ແຕ່​ທາງ​ມະຫາ​ຍານ​ຖື​ວ່າ​ຍັງຄົງມີ​ຢູ່​ ແລະ ລວມທັງອຸ​ບາສົກ (ພໍ່ອອກ),​ ອຸ​ບາ​ສິ​ກາ​ (ແມ່ອອກ) ລວມກັນແລ້ວເອີ້ນວ່າ:​ ພຸດທະບໍລິສັດ 4

12.​ ວັນສຳຄັນ​ທາງ​ສາສະນາ​
   ວັນສຳຄັນ​ທາງ​ສາສະນາ​​ມີ​ຢູ່​  4​ ວັນ​ຄື​:
 1.​ວັນ​ວິ​ສາຂາ​ບູຊາ​ ​ເປັນ​ວັນຄ້າຍ​ວັນ​ປະສູດ​ ຕ​ຣັສ​ຮູ້​ ແລະ ​ປະຣິ​ນິບ​ພານ​ຂອງ​ພະ​ພຸດ​ທະ​ເຈົ້າ​
 2.​ ວັນ​ອາ​ສາຣະ​ຫະ​ບູຊາ​ ​ເປັນ​ວັນທີ່​ພຣະ​ພຸດ​ທະ​ເຈົ້າ​ຊົງ​ສະແດງປະຖົມມະເທດສະນາ.​
 3.ວັນມາຄະ​ບູຊາ​ ​ເປັນ​ວັນທີ​ພຣະ​ອໍຣະຫັນຕ໌​ຈຳນວນ​ຫລາຍ ​ມາປະ​ຊຸມ​ພ້ອມ​ກັນ​ໂດຍ​ບໍ່ໄດ້​ນັດ​ໝາຍ.​

13.​ ສະຖານ​ທີ່​ສຳຄັນ​
    ໄດ້​ແກ່​ສັງ​ເວຊະ​ນີຍະ​ສະຖານ​  4​ ແຫ່ງ​ ຄື:
1.   ສະຖານ​​ທີ່ ​ພຣະ​ພຸດ​ທະ​ເຈົ້າ​ຊົງ​ປະສູດ​
2.   ສະຖານ​ທີ່ ​ພຣະ​ພຸດ​ທະ​ເຈົ້າ​ຊົງຕັດສະຮູ້​
3.   ສະຖານ​​ທີ່ ​ພຣະ​ພຸດ​ທະ​ເຈົ້າ​ຊົງສະແດງ​ປະຖົມມະ​ເທດ​ສະຫນາ​
4.   ​ສະຖານ​​ທີ່ ​ພຣະ​ພຸດ​ທະ​ເຈົ້າ​ຊົງປະຣິ​ນິບ​ພານ.​